fbpx

13 enkle trin til at starte oprydningen, selv når du føler dig overvældet

Bookmark (1)
Please login to bookmarkClose

Er du Clutter-Blind? så se med her

Måske kigger du rundt i dit hjem, og du er ikke tilfreds med det, du ser.  Du føler, at alt hvad du gør, er at rydde op, og alligevel sniger rodet sig tilbage på en dag, måske to.

Du kan føle dig vrede på dig selv eller din familie for at lade det komme så vidt, men du har ingen idé om, hvor du skal begynde. Det virker alt sammen utroligt overvældende.

Det er, når du begynder at genkende rodet, der aldrig forsvinder, at du er halvvejs til at rette det. Du er ikke længere blind for rodet, og du vil have noget til at ændre sig.

Nr. 1 - Start helt simpelt

Jeg ved godt, at det lyder skørt, når problemet er, at du ikke aner, hvordan du skal starte, men bare starte.
Det er lidt ligesom at gå i fitnesscenter eller på en tiltrængt gåtur. Du vil ikke gøre det, men når du først begynder at bevæge dig, føles din krop og dit mindset så meget bedre. Stop med at komme med undskyldninger, og begynd bare. Det er den der tough love, du skal give dig selv i dag for at føle dig bedre i morgen.

Nr. 2 - Start i det små

Du skal ikke forsøge at rydde hele huset op på en weekend. Selvom det kan fungere for nogle, der allerede har et ret rent og rodfrit hjem, hvis dit hjem er et rodet rod, vil det tage noget tid at få det hele gjort, og det er ok.
Det tog noget tid at lave rodet. Det hele vil ikke være væk på en dag.
Start med noget småt, msåke en skuffe med sokker/undertøj eller en enkelt bogreol. 

Nr. 3 - Sæt uret

Det er okay at starte småt med oprydningen. Lad os være ærlige, de fleste af os har ikke lyst til at bruge hele dagen på en maraton-oprydningssession.
At sætte sig selv op til at rydde op hele eftermiddagen vil ofte føre til, at man aldrig kommer i gang.

Vælg i stedet en kort tidsramme, som f.eks. 5, 10 eller 15 minutter, og sæt en alarm Det er alt, hvad der kræves.
Når uret ringer, kan du stoppe, hvis du vil. Hvis du er kommet i gang, kan du fortsætte, men det er ikke nødvendigt. Husk godt med højt musik ;-)
15 minutter om dagen i 5 dage om ugen på oprydning, er faktisk lig med  5 timer på en måned - vildt!

Nr. 4 - Lav en plan 

Jeg er fortaler for at have en ugeplan, men det nytter ikke noget at starte med det før du er i bund, ellers kan det let blive en grund til at føle at man fejler.
Lav en plan for dig selv. Skriv så din plan helt konkret ned, ecx.  "På mandag kl. 14 vil jeg agsætter 30 min til at rydde op i reolen."

Skriv det ned i din kalender, sæt en alarm i din telefon, eller måske på familie kalenderen. Husk at vinge af når opgaven er gjort, det er en belønning.

Nr. 5 - Opbyg nye vaner 

Opbygning af nye vaner er vigtigt, ellers falder man nemt tilbage i gamle vaner.  Du kunne gøre det til en vane at høre din ynglings playliste når du gør rent/rydder op. Eller lytter til lydbøger.

Nr. 6 - Hjælp Hjælp Hjælp

Hvis I er en familie på 4, er I 4 til at hjælpe.  Hjælp kan også være man beslutter sig for at få havehjælp, I køber en robotstøvsuger.

Nr. 7 - Fyld posen eller kassen

Det virker måske som en lille ting, men tro mig det er faktisk ikke en lille ting. Forstil dig dette, du har taget en pose med ind på ungernes værelse for at sorterer lidt lejetøj. Stop ikke før posen er fyldt, også selv om det betyder du lige skal kigge i skrivbordsskuffen også.

Nr. 8 - Lav en "lagkage"

Altså ikke sådan en der skal spises, men del større rum eller opgaver ind som en lagkage i lag eller stykker. 
Ex. tag ikke alle vinduerne på 1 gang, men del dem ind i 3 grupper - dem du ser på hver dag, dem du ser på 1 gang om ugen og dem du ser på 1 gang om mdr. Tag den første gruppe først, dernæst nr.2 og planlæg hvornår du skal tage gruppe nr. 3

Nr. 9 - Start med et sted eller en opgave der vil gøre en forskel

Er for overvældet til at rydde op, hjælper det nogle gange at starte et sted, der virkelig vil gøre en forskel for dig og din familie.

Mit foretrukne sted er køkkenet, for der er der vi er mest, så når det er i orden, så giver det mig ro. Og det smitter af på Brian, så hjælper han med til at holde orden.
Hjem med børn, så kan det være entren der giver den største forskel, faktisk kan den mærkbare forskel være noget så simpelt som at tackle skoopbevaring. Nogle gange kan skoopbevaring ikke være andet end et organiseret rod! Skab en enkel løsning, der får skoene væk fra gulvet og organiseret pænt.

Du kan også udvikle en løsning til punge, bogtasker osv. Noget så simpelt som at tilføje et par kroge til dit skab i entréen eller et hængende sæt kroge nær døren kan løse dit rodproblem, når du træder ind i hjemmet.

Nr. 10 - Skab et rolig område

Mit absolut yndlingssted at rydde op først er mit soveværelse! For når der er ryddet op i soveværelset, så opnår jeg hele to ting.

Jeg gør noget godt for mig selv, og giver mig selv et sted hvor jeg kan trække hen og slappe af. 

Og så vågner jeg op til noget jeg er stolt af.

Nr. 11 - Ud med det

En måde at holde dig selv motiveret og ikke føle dig for overvældet af rod, er at få rodet  ud med det samme.
Mere plads motiverer dig hurtigt til at holde fremad, især når du føler dig overvældet.

Nr. 12 - Donerer eller sælg 

Når du rydder op, så skal det i 3 kasser som er UD - DONERER - SÆLG

Ud kassen og donerer kassen skal ud i bilen så snart du er færdig med at rydde op, ellers står de bare i gangen og bliver til ..... rod.
Sæt til salg med det samme, sæt det et bestemt sted hen og gør det FORBUDT at tage noget ud med mindre der er solgt.

Nr. 13 - Ugeplan

Der er ingen vej udenom det, der skal en langsigtet plan til for ikke at falde i igen. 

Warning: Attempt to read property "ID" on null in /home/klubcadd/husmortip.dk/wp-content/plugins/peepso-core/peepso.php on line 5931

Warning: Attempt to read property "act_id" on null in /home/klubcadd/husmortip.dk/wp-content/plugins/peepso-core/peepso.php on line 5962

Bliv involveret!

Kommentar

Ingen kommentarer endnu
Copyright © 2024 All Rights Reserved
Created by TrineToemmeraas.dk